Terdapat beberapa tips yang boleh kita amalkan untuk mengawal nafsu dan seterusnya meluruskan hidup kita agar sesuai dengan fitrahnya.

1. Biasakan Berwudhuk

Jiwa kita akan menjadi tenang jika kita membiasakan diri mengambil wudhuk sebelum melakukan pekerjaan atau sebarang aktiviti.

Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselasaikan. Contohnya, seseorang pelajar disarankan agar membiasakan diri mengambil wudhuk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca mudah diingati. 

# Petua awet muda juga..=)

masalah Mengawal Nafsu
2. Banyakkan Membaca Al-Quran 

Ganjaran yang besar akan diberikan oleh Allah bagi sesiapa yang membaca al-Quran walaupun satu ayat. Waktu yang sesuai untuk membaca al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. Oleh itu, jadikanlah al-Quran sebagai teman paling akrab sepanjang waktu.

# Al-Quran sebagai pendinding kita dlm apa juga keadaan sekalipun..amalkan juga m’baca ma’thurat dlm m’hindarkan diri kita dari mendapat kecelakaan..

3. Banyakkan Solat Sunat 

Sebagai makhluk yang paling mulia di sisi Allah, kita disuruh memperbanyakkan amal ibadah sehari-hari. Antaranya ialah dengan mendirikan solat sunat.

Solat sunat hajat, sunat taubat, sunat tasbih adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. Kita bangun pada satu pertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah.
# Jangan lupa tambahkn dgn sunat dhuha, baik tuk dimurahkan rezeki…
bahagia kan Mengawal Nafsu
4. Bersangka Baik Dengan Allah 

Sebagai manusia biasa, kita tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian hidup. Semuanya merupakan ujian daripada Allah yang Berkuasa untuk menguji keimanan kita sebagi hamba Allah.

Oleh itu, kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkanNya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. Kita juga mestilah percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu. 

# Diriku ini juga merupakan insan yg tak lepas dari menyalahkanNya..huhu..tp semakin umurku meningkat, aku sedar yg hidup ini amat indah dgn ujian yg dilalui..mmg ada hikmah yg tersembunyi…dlm sedar xsedar saja aku melaluinya..

5. Jangan Makan Berlebihan
Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan hawa nafsu menjadi kuat.
Oleh itu, cara untuk mengurangkan tekanan adalah dengan mengamalkan sedikit makan dengan disiplin yang kuat. 

Makanan yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik lain seperti lemah jantung, darah tinggi dan kencing manis.

# Petua aku?? Jgn lepas tuk amik sarapan pg. WAJIB! Tga hari makan dgn agak byk (ikut perut aku la..menu berat), mkn mlm before maghrib…tp mujur diri ini xcerewet bab mkn..mkn je pe yg ada, janji halal..
6. Menangis Sepuas Hati
Jika tekanan yang dihadapi melibatkan individu lain, ia dapat diredakan melalui luahan hati dengan menulis rasa tidak puas hati tersebut dalam sehelai kertas. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana. 

Sesetengah individu tidak suka meluahkan masalah apabila bersama rakan-rakan sedangkan di dalam hatinya, hanya Tuhan yang tahu. Oleh itu, menangis adalah salah satu cara untuk mengurangkan tekanan dan cabaran yang dihadapi.

# Aku insan yg terbuka..means aku akn bg peluang bl b’laku ketidakpuasan hati yg melanda..aku akn cakap terus terang & dpt dgr pendapat org lain dgn baik..tp…bl dah bg peluang, jgn xcakap pe yg xpuas hati tu..kerana aku cukup pantang bl orang cakap belakang!!! Ni mmg nak kena smash ngn aku lps ni…

# Aku suka share masalah aku ngn org2 yg aku rapat. Itu juga merupakan saranan dari ummi aku agar kami, adik beradik xsegan tuk luah masalah ^_^

cintai+diri Mengawal Nafsu
7. Hargai Kebolahan Diri

Kita mesti mempunyai sikap yakin diri. Apabila kita mempunyai keyakinan, kita tidak akan mempunyai masalah dalam menghadapi cabaran hidup. Apa yang penting, kita mesti menghargai kebolehan sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria.
# Proud to be myself..aku xsanggup nk ubah pe yg Allah dah beri..tp jika tuk kebaikan & ilmu, yes, aku xkan lepaskan peluang yg ada..Alhamdulillah aku mengikut perangai abah yg petah b’kata-kata dan tegas bertindak…

8. Cintai Diri Sendiri

“Cintailah diri sendiri sebelum kamu menyintai orang lain.”

Daripada maksud sepotong hadith ini, kita dapat memahami bahawa kita perlu menyintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain. Kita perlu memulakan kehidupan dengan ceria dan penuh dengan senyuman. 

# I love my self….bangga menjadi diriku…dulu kini dan selamanya, AKU ADALAH AKU…apa-apa pn family aku yg utama..tanpa orang lain pn xmengapa…smile =)

Cabaran hidup dan pelbagai masalah yang berkaitan dengan tuntutan nafsu bukanlah satu bebanan yang sukar untuk diatasi. Dengan usaha yang gigih dan kesabaran yang tinggi serta jalan peyelesaian yang jitu, bebanan yang kita alami pasti dapat diselesaikan dengan baik.
# Jihad melawan nafsu diri sendiri adalah lebih susah sebenarnya..tp dgn bantuan ilmu yg dimiliki, azam dan doa, itulah kekuatan yg kita ada dlm melawan hawa nafsu yg bersarang dlm diri…

# Carilah seberapa byk ilmu yg ada tuk memantapkan diri dan b’dampinglah dgn golongan yg baik2 dan alim ulamak supaya kita sentiasa memperbaiki diri…